loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 503 یکشنبه 19 دی 1389 نظرات (0)

پاسخ سوال روزانه تبیان - شنبه 08/01/1388 ( جواب سوالات روزانه تبیان )

سوال ) جنگ اسرائیل و غزه چند روز به طول انجامید؟






جواب) گزینه 2 : 22 روز

براي شرکت درمسابقه اينجا را كليك كنيد 

 

شکست سنگين ارتش تحت فرماندهي ايهود باراک‌ در جنگ غزه زبانزد محافل نظامي جهان شده است


 

این روزها «ایهود باراک» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی که شکست سنگین ارتش تحت فرماندهی‌اش در جنگ غزه زبانزد شده است ،از امکان ادامه عملیات غزه خبر داده است.
سخن از ادامه جنگ از سوی باراک عمدتا به این دلیل صورت می‌گیرد که اسرائیل نمی‌تواند شکست از ساکنان منطقه بسته و در محاصره غزه را هضم کند به همین جهت به مخاطبان داخلی خود وانمود می‌کند که این جنگ تمام نشده و لذا قضاوت درباره نتیجه آن زود است.
هیچ تردیدی در این وجود ندارد که جنگ 22 روزه در ساعات پایانی روز 28 دی ماه گذشته به پایان رسیده است. کما اینکه هیچ تردیدی در این وجود ندارد که این آخرین جنگ رژیم صهیونیستی و فلسطینی‌ها نخواهد بود. اما نباید گمان کرد که جنگ آینده زودتر از یک سال دیگر اتفاق می‌افتد چرا که اسرائیل برای خلاص شدن از آثار شکست جنگ غزه به زمانی بیشتر از یک سال نیاز دارد.
در اوائل جنگ 22 روزه غزه دولت‌های مصر و عربستان سعودی و رسانه‌های آنان - شامل شرق‌الاوسط، الحیات و الاهرام، تبلیغ می‌کردند که «این آخرین جنگ اسرائیل و فلسطینی‌هاست کما اینکه جنگ 33 روزه، آخرین جنگ رژیم تل آویو و حزب‌الله بود. جنگ 33 روزه به اسرائیل و حزب‌الله آموخت که جنگ جز به ویرانی نمی‌انجامد و لذا باید به راههای سیاسی برای رسیدن به اهداف اندیشید. این جنگ هم به اسرائیل و حماس خواهد آموخت که جنگ جز ویرانی نخواهد داشت و لذا هر دو به راه‌حل‌های سیاسی روی خواهند آورد».
منظور دستگاههای تبلیغاتی مصر و عربستان این بود که از یک سو حمایت از یک طرف جنگ _منظور جریان فلسطینی - را غیر لازم معرفی کنند و از سوی دیگر روش ساز شکارانه دولت‌های مصر و عربستان سعودی را خردمندانه و سرنوشت محتوم منطقه خاورمیانه معرفی کنند.
این تحلیل‌ها البته از اواسط جنگ 22 روزه و زمانی که شکست اسرائیل در جنگ محرز گردید، رنگ باخت و از صفحه رسانه‌های مصر و عربستان محو شد. همین روزنامه‌ها در اواخر جنگ برای آنکه شراکت دولت‌های خود در جنگ علیه مردم غزه را از دیده‌ها دور کنند از روی آوردن اکثریت فلسطینی‌ها به مقاومت در برابر اسرائیل خبر می‌دادند و جریان محمود عباس را در حال محو شدن در امواج مقاومت معرفی می‌کردند؛ یعنی به فاصله یکی دو هفته از این رو به آن رو شدند!
حالا باراک از آن طرف بام سخن می‌گوید؛ او در جنگ 33 روزه فرمانده وقت ارتش - دان حالوتس - و وزیر جنگ - عمیر پرتز - را متهم می‌کرد که تجربه جنگی ندارند و با نادانی نظامی، اسرائیل را متحمل شکست سنگین از یک گروه چریکی در جغرافیایی به وسعت 4000 کیلومتر مربع کرده‌اند حالا خود او در جنگی که به تعبیر اولمرت - در نطق پایانی جنگ 22 روزه غزه - دو سال وقت صرف آماده سازی ارتش کرده و از همه ظرفیت نظامی اسرائیل کمک گرفته است، در جغرافیای بسیار کوچکتر - 365 کیلومتر مربع - و از گروه مقاومت کوچکتر شکست خورده است. ارتش رژیم صهیونیستی در غزه بیش از 300 تلفات نظامی و بیش از 2000 زخمی نظامی داده و نتوانسته است ضربه چندانی به مقاومت فلسطینی وارد کند. او اگر از ادامه جنگ و پایان نیافتن آن سخن نگوید، در برابر این شکست فاحش چه حرفی برای گفتن دارد؟ این وزیر جنگ نه در پایان 22 روز جنگ بلکه در روز دهم جنگ - 16 دی ماه - رسما در کابینه امنیتی اعلام کرده بود که همین امروز باید پایان جنگ غزه را اعلام کنیم چرا که امکان پیشروی و نفوذ به شهرها وجود ندارد. البته سخن او با مخالفت سایر اعضای این کابینه مواجه شده بود چرا که خود را صاحب هیچ دستاوردی نمی‌دیدند. او امروز در تریبون، ژست ادامه عملیات را می‌گیرد در حالی که سه روز پس از اعلام آتش‌بس همه تانکها و نظامیان خود را با سر و دست شکسته از حواشی شهرها و روستاهای منطقه غزه خارج کرده و به پشت مرزها هزیمت نموده است.
جنگ 22 روزه با پیروزی نمایان و تاریخی مقاومت غزه و شکست خفت بار اسرائیل به پایان رسیده است .اما البته این به معنای پایان یافتن شرارت رژیم نظامی اسرائیل نیست کما اینکه در فاصله آتش بس تاکنون هم این شرارت‌ها متوقف نبوده است .از این پس نیز _حتی اگر آتش بس موقت توسط دو طرف امضا شود - متوقف نمی‌شود ولی این به معنای تداوم جنگ نیست.
شناخت ما از اسرائیل بیانگر آن است که بین یک تا دو سال آینده جنگ بعدی اتفاق می‌افتد و البته آن نیز پایان جنگ رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین نخواهد بود . چنانچه خالد مشغل رئیس دفتر سیاسی حماس از دو جنگ در آینده خبرداد و این البته حداقل برآوردهاست. در عین حال باید گفت جنگ‌های آینده ،جنگ حیات برای فلسطین و مرگ برای رژیم غاصب خواهد بود. آرایش منطقه‌ای حول محور کمک به مقاومت فلسطین با سرعت شکل می‌گیرد و آرایش منطقه‌ای حول محور حفظ بقا رژیم غاصب ،رنگ باخته است. در جنگ آینده اکثر کشورهای منطقه با سرعت و شجاعت بیشتر به کمک مقاومت خواهند آمد، در حالیکه دوستان عرب اسرائیل ،تا آن روز اگر سقوط نکرده باشند قافیه را باخته‌‌اند و تنها به دولت‌های تماشاگر تبدیل شده‌اند. اسرائیل تا آغاز حنگی جدید، درگیر آثار جنگ 22 روزه غزه خواهد بود و زندگی میان دو لبه مقاومت لبنانی و فلسطینی اعتماد به نقش آنان را تضعیف خواهد کرد.
----------------------
سعدالله زارعی



 

Origin: farsnews

Registerer: F.s

Statistique des revues: 212


 


ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 105
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 276
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 1,950
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,509
  • بازدید ماه : 9,856
  • بازدید سال : 32,200
  • بازدید کلی : 1,323,011