مهلت شرکت در مسابقه تا 10/12/87 و زمان اعلام برندگان مسابقه 15/12/87 در سایت www.esfahan-tebyan.ir و www.isfahanportal.ir خواهد بود.
لینک مسابقه ) : http://www.esfahan-tebyan.ir/user/Index.jsp?SID=880&lang=Fa
گذشت عالىترین كرامت انسانى است برای گذشت امام حسین علیه السلام به کدام یک از آیات زیر میتوانیم تمسک کنیم ؟
الف: وَ أَن تَعْفُواْ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى
ب : «وَلَا تَسْتَوِى الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِى هِىَ أَحْسَن
ج : خُذِ الْعَفْوَ وَأْمُرْ بِالْعُرْفِ وَأَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِین
د : همه موارد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
2- برای تواضع و فروتنی امام حسین علیه السلام به کدام آیه میتوان استشهاد کرد ؟
الف : «وَ اخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِین
ب : «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا
ج : وَ إِذَا حُیِّیتُم بِتَحِیَّةٍ فَحَیُّواْ بِأَحْسَنَ مِنْهَا أَوْ رُدُّوهَا
د : «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَكَ هُمُ الْمُفْلِحُون
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
3- یکی از اهداف انقلا ب و نهضت امام حسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر است از اینرو بیان کنید به کدام یک از آیات زیر یا احادیث میتوانیم تمسک کنیم ؟
الف : «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَكَ هُمُ الْمُفْلِحُون
ب : قال الحسین علیه السلام «اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الأِصلاح فى أَمّةِ جَدّى محمد صلی الله علیه و آله اُریدُ أَن آمُرَ بِالمَعروف وَانهى عنِ المُنكر
ج : «وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا * إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنكُمْ جَزَاءً وَ لَا شُكُورًا
د : مورد الف و ب
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
4 - آیه ای که درخشش فداكارى و ابثار را كه ناظر بر اهلبیت است بیان کنید :
الف :«وَ یُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِینًا وَ یَتِیمًا وَ أَسِیرًا * إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّه : .
ب : وَ اخْفِضْ جَنَاحَكَ لِمَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِین
ج : «وَ مِنَ الَّیْلِ فَتَهَجَّدْ بِهِ نَافِلَةً لَّك
د : هیچکدام
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
5 – همانطور که قرآن کریم جاودانگی دارد بیان کنید برای جاودانگی نهضت عاشورا به کدامیک از احادیث و یا جملات زیر میتوانیم استناد کنیم ؟
الف : حضرت زینب، خطاب به امام سجاد مىفرماید: «... بر فراز آرامگاه پدرت قبلهاى ترتیب خواهد داد كه نشانههایش كهنه نمىگردد و گذشت روزگار آن را از بین نمىبرد، هر چه ستمگران براى نابودى آن كوشش كنند، هرگز به خواسته خود نائل نمىشوند، پیوسته شكوه و جلال آن رو به افزایش است.»
ب : از آنجا كه سرشت سیره گفتارى و رفتارى امامحسین علیه السلام با آموزههاى قرآنى عجین گشته است، شخصیت، قیام و سیره او جاودانه است.
ج : شیخ «عبدالحسین الاعم» شاعر متعهّد عرب در سوگ شهادت آن حضرت شعرى ناظر به معنای جاودانگی نهضت آن امام همام دارد : «گرچه جسم مطهّر حسین علیه السلام در صحراى كربلا مدتى اندك بدون دفن باقى ماند... لیكن قبر او در درون سینه و قلب دوستدارانش تا ابد جاى دارد.»
د : همه موارد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
6 - در قرآن، ایمانآورندگان به این كتاب الهى كسانى معرفى شدند كه حق تلاوت را به جاى آورند حال بیان کنید که چگونه این صفت نیکو را میتوان برای امام حسین علیه السلام برداشت کنیم :
الف : آن حضرت در گفتار و كردارش حق تلاوت قرآن را رعایت كرده است .
ب : ازقسمتی از زیارت نامه اش
ج : امام حسین علیه السلام خدا را به خاطر فراگیرى معناى قرآن و رسیدن به مقام فقاهت دینى حمد و سپاس مىگوید:«اللهم اِنى اَحْمَدُكَ عَلى ان اَكْرَمْتَنا بِالنَّبُوَّةِ وَ علَّمْتنَا القرآن و فقَّهتَنا فى الدّین.»
د : همه موارد
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
7- در بخشى از زیارت آن بزرگوار كه خطاب به ایشان است مىخوانیم: «أَنَّ الحقَّ مَعَكَ و اِلَیْكَ وَ أنتَ أهْلُهُ و مَعْدِنُه " این فراز از زیارت ناظر بر کدامیک از صفات قرآنی امام حسین علیه السلام دارد :
الف : احسان
ب : حقگویی
ج : چند بعدی بودن
د : حضور در محضر الهی
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
8- امام حسین علیه السلام در روز عاشورا بعد از شهادت اصحاب سرش را به آسمان بلند كرد و گفت: «الَّلهُمَّ اِنّك تَرى ما یُصْنَعُ بولد نبیّك؛ خدایا تو شاهدى كه با پسر پیغمبر تو چه مىكنند.» و همچنین پس از شهادت طفل شیرخوار دست مبارك خود را زیر گلوى او گرفت وقتى كه دستش پر از خون شد آن را به طرف آسمان پاشید و گفت: «هَوّن عَلىّ ما نَزَل بىِ أنّه بعین اللَّه؛ آن چه كه این مصیبت را بر من آسان مىكند این است كه این مصایب در محضر خدا و منظر او واقع مىشود.» این دو فراز تاریخی امام حسین به ترتیب دلالت بر کدام یک از صفات الهی و قرآنی امام حسین علیه السلام دارد ؟
الف : حضور در محضر الهى - خوف و خشیت الهى
ب : خوف و خشیت الهى -حضور در محضر الهى
ج : حضور در محضر الهى - حضور در محضر الهى
د : خوف و خشیت الهى - چند بُعدى بودن
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
9 - سرور و سالار شهیدان از جمله كسانى بود كه موقع حمله به دشمن ذكر «لاحول ولا قوّة اِلّا باللَّه العلىّ العظیم» مىگفت هنگام احساس خطر مرگ «اناللَّه و انا الیه راجعون» بر زبان جارى مىساخت هنگام رسیدن به كربلا از بلاها و مصیبتهاى آن به خدا پناه مىبرد «الّلهم أَعوذُبِكَ مَنِ الكَربِ وَ البَلاء.» این سه فراز به ترتیب دلالت بر کدامیک از صفات می کند ؟
الف : مقام ذکر - عزتطلبى و ذلّت ستیزى - عبادت
ب : مقام ذکر - مقام ذکر- مقام ذکر
ج : عزتطلبى و ذلّت ستیزى - مقام ذکر - عبادت
د : عزتطلبى و ذلّت ستیزى - عزتطلبى و ذلّت ستیزى - عزتطلبى و ذلّت ستیزى
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
10 - امام علیه السلام در روز عاشورا در مقابل سپاه دشمن فریاد بر آورد كه: «آگاه باشید كه زنازاده پسر زنازاده (ابن زیاد) مرا بین دو چیز مخیّر ساخته یا شمشیر كشیده آماده جنگ شوم و یا لباس ذلّت بپوشم و با یزید بیعت نمایم ولى ذلت از ما بسیار دور است.» این فراز تاریخی امام دلالت بر چه امری می کند ؟
الف : عبادت
ب : صبر و تسلیم
ج : عزتطلبى و ذلّت ستیزى
د : عزتطلبى
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
11- امام حسين ( علیه السلام ) در پايان وصيت نامه اي که قبل از حرکت به کربلا نوشتند، به کدام آيه استناد کردند ؟
الف : سوره هود آیه 88
ب : سوره انبیا ایه 87
ج : سوره هود آیه 55
د : سوره هود آیه 33
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
12 – امام حسین علیه السلام براي فرار از بيعت با يزيد، کدام آيه را تلاوت فرمودند ؟
الف : القصص : 21
ب : النساء آیه 88
ج : آل عمران آیه 200
د : قصص آیه 12
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
13 – امام حسین علیه السلام در مکه همين که با ابن عباس گفتگو مي کردند درباره ي بني اميّه چه آیاتی را تلاوت فرمودند ؟
الف : توبه 44 – نساء 55 – نساء 56
ب :توبة : 54-لنساء : 142-نساء : 143
ج : آل عمران 55 – مائده 65 – حجرات 12
د : بقره 155 – یونس 22 – حدید 21
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
14 – آن امام همام در مسير کربلا هنگامی که خبر شهادت مسلم را شنيدند کدام آیه را تلاوت فرمودند؟
الف : إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً- 10 فتح
ب : مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (23) احزاب
ج : الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ (156) بقره
د : وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
15 - در مسير کربلا همين که امام خبر شهادت نامه رسان خود «قيس بن مسهّر صيداوي» را شنيد در حالی که گريه کرد ند کدام آيه را تلاوت فرمودند و نیز در بالای سر مسلم بن عوسجه يار فداكار امام حسين در هنگام شهادتش چه آیه ای را تلاوت فرمودند ؟
الف :انا لله و انا الیه راجعون- إِنَّ الَّذينَ يُبايِعُونَكَ إِنَّما يُبايِعُونَ اللَّهَ يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْديهِمْ فَمَنْ نَكَثَ فَإِنَّما يَنْكُثُ عَلى نَفْسِهِ وَ مَنْ أَوْفى بِما عاهَدَ عَلَيْهُ اللَّهَ فَسَيُؤْتيهِ أَجْراً عَظيماً- 10 فتح
ب : الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ (156) بقره: - مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (33) الأحزاب :
ج : مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (33) الأحزاب : 23 - الَّذينَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصيبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَيْهِ راجِعُونَ (156) بقره
د : مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (33) الأحزاب - مِنَ الْمُؤْمِنينَ رِجالٌ صَدَقُوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضى نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَ ما بَدَّلُوا تَبْديلاً (33) الأحزاب
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
لینک مسابقه ) : http://www.esfahan-tebyan.ir/user/Index.jsp?SID=880&lang=Fa