loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 296 یکشنبه 03 مرداد 1389 نظرات (0)

معاون وزیر نفت با اعلام امضای قرارداد جدید گازی ایران و ترکیه به ارزش یک میلیارد یورو، از مشارکت 77 درصدی ترکیه در ساخت یک خط لوله گاز خبر داد و گفت: صادرات گاز به اروپا تا سال 2014 حدود 70 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.

جواد اوجی در گفتگو با مهر در تشریح جزئیات توافق جدید گاز ایران-ترکیه، با اشاره به امضای قراردادی به ارزش تقریبی یک میلیارد یورو برای ساخت قطعه پایانی خط لوله ششم سراسری، گفت: بر این اساس قراردادی بین شرکت ملی گاز ایران و ASB ترکیه برای اجرای این طرح گازی انجام شده است.

مدیر عامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه وسعت قطعه چهارم خط لوله ششم سراسری گاز حدود 620 کیلو متر برآورد می شود، بیان کرد: با توافق انجام گرفته با مقامات ترکیه این خط لوله 56 اینچی گاز در حدفاصل میاندوآب تا مرز بازرگان ساخته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه سهم مشارکت شرکت ملی گاز ایران در این خط لوله حدود 23 درصد است، تصریح کرد: همچنین طرف ترکیه ای هم در این پروژه حدود 77 درصد مشارکت خواهد داشت.

این عضو هیئ مدیره شرکت ملی گاز با یادآوری اینکه هم اکنون بخش مهندسی ساخت این خط لوله گاز طبیعی به پایان رسیده است، اظهار داشت: پیش بینی می کنیم عملیات اجرایی ساخت این قطعه از خط لوله ششم سراسری گاز حداکثر تا 2 ماه آینده آغاز شود.

معاون وزیر نفت ظرفیت نهایی خط لوله ششم سراسری را حدود 110 میلیون متر مکعب در روز عنوان کرد و یادآور شد: با تکمیل مراحل مختلف قطعات سوم و چهارم این خط لوله گاز روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز برای تامین نیازهای داخلی و مابقی آن به صادرات اختصاص می یابد.

اوجی با تاکید بر اینکه با ساخت خط لوله ششم سراسری امکان صادرات روزانه تا سقف 70 میلیون متر مکعب گاز طبیعی به اروپا فراهم می شود، گفت: در مجموع پیش بینی می کنیم با تکمیل ساخت این خط لوله گاز ظرفیت صادرات گاز ایران به اروپا تا سال 2014 میلادی افزایش یابد.

به گزارش مهر، یکی از مسیرهای ایران برای صادرات گاز به اروپا خط لوله ششم سراسری به طول تقریبی یکهزار و 300 کیلومتر بوده که تاکنون ساخت قطعه اول و دوم این خط لوله گاز از عسلویه تا اهواز به طول 611 کیلومتربه پایان رسیده است.

در حال حاضر مراحل تکمیل خط لوله 56 اینج ششم سراسری در قطعه سوم و چهارم در حال انجام بوده که این خط لوله از ظرفیت انتقال روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز تا مرز بازرگان را برخوردار است.
 
هدف از ساخت خط لوله ششم سراسری انتقال گاز تولیدی فازهای میدان مشترک پارس جنوبی به شمال کشور بوده که هم اکنون مذاکرات برای واگذاری قطعه سوم این خط لوله به طول 600 کیلومتر از اهواز تا دهگلان کردستان در حال انجام است.
 
وزیر نفت: آمادگی ایران برای تامین پایدار گاز ترکیه

به گزارش مهر، همچنین در حاشیه ملاقات سید مسعود میرکاظمی و تانر ییلدیز وزیران نفت و انرژی ایران و ترکیه، دو طرف مذاکراتی در خصوص سرمایه‌گذاری در میادین مشترک نفت و گاز ایران، توسعه و گسترش روابط نفت، گاز و پتروشیمی انجام داده اند.

در این دیدار وزیران نفت و انرژی دو کشور خواستار فراهم‌کردن ثبات لازم برای حفظ امنیت انرژی توسط کشورهای منطقه شدند.

در همین حال تانر ییلدیز وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه آمادگی کشور متبوع خود را به‌ منظور توسعه نیروگاه‌های برق ایران اعلام کرد.

همچنین مسعود میرکاظمی وزیر نفت هم با اشاره به روابط تاریخی بین دو کشور ایران و ترکیه، همجواری دو کشور و لزوم مودت و دوستی، بر تعهد کشور ایران بر تامین گاز مورد نیاز ترکیه تاکید کرده و گفته است: ایران برای تامین گاز مورد نیاز ترکیه، از هیچ نوع کمک و همکاری دریغ نخواهد کرد.

به گزارش مهر، پیشتر مقامات نفتی ایران و ترکیه تفاهم نامه ای برای توسعه سه فاز میدان مشترک پارس جنوبی امضا کرده بودند که با تاخیر طرف ترکیه این طرح به پیمانکاران داخلی واگذار شد.

ترانزیت گاز به اروپا، ساخت پالایشگاه های نفت و گاز، توسعه میادین نفت و گاز و احداث واحدهای مشترک پتروشیمی از دیگر محورهای مذاکرات تهران – آنکا در ماه هاای گذشته بوده است.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 218
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 351
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 885
  • باردید دیروز : 175
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,060
  • بازدید ماه : 1,060
  • بازدید سال : 34,100
  • بازدید کلی : 1,324,911