loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 397 چهارشنبه 16 تیر 1389 نظرات (0)
داوران در فوتبال هنوز هم با تصمیماتی اشتباه روی سرنوشت بازی تاثیر زیادی می‌گذارند. این یادداشت را برای فرهیختگان بعد از بازی‌های روز جمعه و پیش از بازی‌های دیروز برزیل-ساحل عاج و ایتالیا-نیوزیلند و گل هند لوییس فابیانو و گل اشتباه نیوزیلند نوشته بودم، در انتقاد از اینکه بر خلاف خیلی رشته‌های دیگر در فوتبال همچنان در برابر استفاده از تکنولوژی برای بهینه‌سازی داوری‌ها فیفا مقاومت می‌کند.

***

داوری‌ها در بازی‌های نوزدهمين دوره جام‌جهانی هم تعريفی ندارد. تا اينجای كار در برخی از مسابقات عملكرد داور و كمک‌هايش حرف نداشته، اما در برخی ديگر بحث‌برانگيز بوده است. نقطه اوج اشتباهات داوری تا اين مرحله، جمعه گذشته در بازي ميان آلمان و صربستان و همين‌طور ديدار آمريكا و اسلوونی بوده است. هم داور اسپانيايی آلمان- صربستان و هم داور ماليايی آمريكا- اسلوونی با اشتباهات خود سهم بسزايی در تغيير سرنوشت بازی داشتند. داور بازیي آلمان به گواه اكثر كارشناسان با 9 كارت زرد زيادی اخطار داد، اما بی‌موردترين آن بي‌ترديد دومين كارت زرد به ميروسلاو كلوزه مهاجم تيم ملی آلمان در دقيقه 37 و اخراج او از زمين بود. اين داور سختگير در آخرين لحظه بازی نيز، زمانی كه دژان استانكوويچ كاپيتان صربستان به جای توپ پای ماريو گومز را در محوطه جريمه تيم‌شان شوتيد، به جای اينكه به عقیده كارشناسان پنالتی بگيرد خطای مهاجم آلماني را گرفت! تصميمی كه مثل اخراج كلوزه می‌تواند در گروه ‌D براي ژرمن‌ها بسيار گران تمام شود.

در بازی بعدی هم داور اهل كشور مالی يک گل سالم آ‌مريكايی‌ها را پس از آنكه با جنگندگی بازي صفر به 2 باخته را به تساوي 2-2 تبديل كرده بودند، نگرفت تا آنها از پيروزي 3 بر 2 و كسب دو امتياز ديگر باز بمانند. در آن صحنه نه گلزن در آفسايد بود و نه هيچ بازيكن آ‌مريكايی روی بازيكنی از اسلوونی خطا كرد و معلوم نيست چرا داور آن گل را نگرفت تا به جای آنكه تيم شايسته آمريكا با چهار امتياز در صدر جدول گروه C قرار بگيرد، اسلوونی با چهار امتياز اول است.

خلاصه آنكه در اين دو بازی حقی از آلمان و آ‌مريكا ضايع شد كه سزاوارش نبودند. حالا پس از اين داوری‌ها بار ديگر بحث ضرورت استفاده از فناوری برای به حداقل رساندن اشتباهات داوری و برقراری بيشتر عدالت، مطرح شده و انتقادها از فدراسيون بين‌المللی فوتبال به‌خاطر مقاومت در برابر اين رفرم دوباره زنده شده است. در سال‌های گذشته به سفارش خود فيفا چندين مدل از فناوریي‌های مختلف برای استفاده در داوری بازی مورد آزمايش قرار گرفته كه در آن ميان معروف‌ترين آنها سه تكنولوژی استفاده از تراشه در داخل توپ، استفاده از دوربين‌هاي اضافه در دروازه‌ها و سيستم «چشم شاهين» بود كه فيلم گرفته‌شده توسط چند دوربين را با نرم‌افزاری مخصوص براي قضاوت دقيق‌تر به يک انيميشن سه‌بعدی تبديل می‌كند. هر سه اين فناوری‌ها در حال حاضر در بسياری از رشته‌های ورزشی مانند راگبی و تنيس مورد استفاده قرار می‌گيرند و از نظر همه عوامل رضايت‌بخش بوده و به طرز قابل‌ ملاحظه‌ای باعث اتخاذ تصميمات درست‌تر، كاهش تضييع حقوق تيم‌ها و بازيكنان شده است.

همه اين فناوری‌ها در فوتبال نيز پس از اصلاحات فراوان به درخواست فيفا در اجراهای آزمايشی جواب داده‌اند. اما سال گذشته فيفا آب پاكی را روی دست طراحان و مبتكران اين فناوری‌ها ريخت و گفت تا اطلاع ثانوی استفاده از هرگونه فناوری برای قضاوت در ميدان فوتبال ملغی است. اعتراض شركت‌های طراح هم كه سرمايه‌گذاری‌های هنگفتی انجام داده بودند تا خواسته‌های فيفا را برآورده كنند بی‌فايده بود و سپ‌پلاتر رییس اقتدارطلب فيفا آخر سر درآمد كه بله، اشتباهات داوری اصلاً «بعد انسانی» فوتبال است و بدون آن فوتبال با تراشه و كامپيوتر لابد زيبايی و اصالت‌اش را از دست می‌دهد. اين در حالیست كه برای رعايت عدالت، الزاماً نيازی به سيستم‌های تكنولوژيک پيچيده‌ای هم نيست. مثلا تصورش را بكنيد اگر مانند راگبی، مربی هر تيم در هر بازی دوبار فرصت داشت تا درخواست بازبيني فيلم يک صحنه را كه به‌زعم آنها داور اشتباه تصميم گرفته، توسط سرداور يا همان داور چهارم بدهد، آن وقت شايد حالا آمريكا در صدر گروه C می‌نشست و تيم يواخيم‌ لوو همچنان بدون شكست بود و صرب‌ها از دو بازي تنها يک امتياز اندوخته بودند.

طراحی و پياده‌سازی چنين سيستم‌هايی پس از گرفتن نظرات كارشناسان و متخصصان و بازيكنان و مربيان و مديران، براي فيفا كار دشواری نیست. اما اين ارگان جهانی غول‌آسای كنترل‌كننده فوتبال كه سال گذشته دارايی خالص‌اش برای نخستين بار از مرز يک ميليارد دلار گذشت، اصلی‌ترين مانع در برابر انجام اين اصلاحات اجتناب‌ناپذير است. فوتبال جزو معدود رشته‌هاي ورزشي باقيمانده است كه در آن داور همچنان قدرت زيادی دارد. در ظاهر به‌ خاطر حفظ «زيبايی» و «بعد انسانی» فوتبال، اما در اصل اين اقتدارطلبی مانع رعايت عدالت در فوتبال می‌شود. و چه ارزش انسانی‌ای بالاتر از عدالت؟
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 85
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 200
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 1,032
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,591
  • بازدید ماه : 8,938
  • بازدید سال : 31,282
  • بازدید کلی : 1,322,093