loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 282 چهارشنبه 16 تیر 1389 نظرات (0)
جام جهانی ۲۰۱۰ از امروز برای اولین بار در قاره‌ی آفریقا آغاز می‌شود. ۸۰ سال آفریقایی‌ها باید انتظار می‌کشیدند تا آفریقای جنوبی میزبانی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان را بگیرد. البته معلوم نیست که اگر سپ بلاتر اقتدارطلب به خاطر رای جمع کردن سیستم چرخشی میزبانی بین قاره‌ها را به اجرا نمی‌گذاشت ـ سیستمی که به خاطر نقص‌های فراوان‌اش خیلی زود کنار گذاشته شد و از جام جهانی ۲۰۱۸ دیگر اعمال نمی‌شود ـ ، کی نوبت آفریقا می‌رسید. چون حتی آفریقای جنوبی که توسعه‌یافته‌ترین کشور در این قاره محسوب می‌شود و عضو گروه ۲۰ هم هست، مشکلات زیادی داشته و دارد برای میزبانی. میزبان بالای ارتکاب جرم و جنایت و زیرساخت‌های بد، از عمده‌ترین دلیل‌هایی بودند که اعطای امتیاز میزبانی به این کشور را با بحث‌های زیادی روبرو کرد. حالا آفریقای جنوبی با سرمایه‌گذاری‌ای بالغ بر ۵ میلیارد دلار در زیرساخت‌ها و ساخت و بازسازی استادیوم‌ها، خود را برای برگزاری این ابررویداد آماده کرده و امیدوار است که ۵۰ هزار پلیس و هزاران نیروی امنیتی بتواند در حین بازی‌ها امنیت لازم را هم تامین کنند، تا مبادا وجهه‌ی این کشور آسیب ببیند و تمام زحمات‌اش به باد رود.

مشکل دیگر آفریقای جنوبی نرخ بالای بیکاری (۲۵٪) و اختلاف فاحش طبقاتی‌ست که بعید است جام جهانی تاثیر مثبتِ پایداری روی آن‌ها بگذارد. چون بیشترین سود را از برگزاری جام جهانی نه مردم و فقیران، بلکه اول از همه خود فیفا و بعد از آن شرکت‌های بزرگ حامی فیفا می‌برند. مردم آفریقای جنوبی هم به این موضوع پی‌ برده‌اند و سپ بلاتر رییس فیفا که با به ارمغان آوردن میزبانی برای آفریقای جنوبی در این کشور از محبوبیت زیادی برخوردار بود، حالا به یکی از منفورترین چهره‌ها در میان مردم این کشور تبدیل شده است. چون فقرای این کشور احساس می‌کنند که فیفا سرشان کلاه گذاشته. آنها می‌گویند فیفا جام جهانی در آفریقا را می‌خواهد، اما بدون فقرای آفریقایی.

در هر حال مهم‌ترین فایده‌ای که برگزاری جام جهانی می‌تواند برای "سرزمین رنگین‌کمان" با دموکراسی ۱۶ ساله‌اش پس از پایان دوران آپارتاید بگذارد، متحد کردن نژادهای مختلف‌اش است که از اختلاف میان آنها هنوز رنج می‌برد. یک موفقیت تیم ملی آفریقای جنوبی می‌تواند مانند قهرمانی شگفت‌انگیز تیم ملی راگبی این کشور در جام جهانی ۱۹۹۵، نیروی خارق‌العاده‌ای برای متحد کردن سیاهان و سفیدان ایجاد کند. اما کار تیم ملی فوتبال این کشور آسان نیست. آفریقای جنوبی شاید ضعیف‌ترین میزبان تاریخ جام جهانی باشد و تحت این فشار قرار دارد که اولین میزبانی نباشد که از گروه‌اش بالا نمی‌رود. ۱۲ بازی تدارکاتی پیاپی بدون شکستِ شاگردان کارلوس آلبرتو پریرا، سرمربی برزیلی کارکشته‌ی این تیم، هواداران آفریقای جنوبی را امیدوار کرده، اما موفق شدن در رقابت با تیم‌های فرانسه و اروگوئه و مکزیک برای "بافانا بافانا" (لقب تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی به معنای "آن پسران") واقعاً کار دشواری است.

مدعیان
در مورد مدعیان این جام جهانی هم من با خیلی از کارشناسان هم‌عقیده هستم و برزیل و اسپانیا را شانس‌های اول قهرمانی می‌دانم. هر دو تیم‌های بسیار قدرتمندی هستند و مدرن‌ترین فوتبال را ارائه می‌دهند. ضمن آنکه برخلاف آنچه خیلی‌ها می‌گویند، انگلیس حتی با کاپلو هم نمی‌تواند به انتظار ۴۴ ساله‌اش برای بردن جام جهانی پایان دهد. فشار زیاد روی تیم از سوی رسانه‌های عامه‌پسندِ پرتوقع این کشور، سن بالای بازیکنان و ضعف فاحش درون دروازه مانع قهرمانی این تیم می‌شوند. در تیم هلند هم به نظر من برت فان ماروایک، سرمربی این تیم بهتر از اسلاف خود توانسته یک تیم از میان ستاره‌های فردگرا و بعضاً خودخواه و مغرور هلندی بسازد. هر چند هلند در خط دفاع ضعف دارد، اما اگر توانسته باشد مشکلات همیشگی و سنتی‌اش را برطرف کند، شاید برای اولین بار سرانجام جام جهانی را ببرد. آرژانتین هم بزرگ‌ترین مشکل‌اش روی نیمکت نشسته است.

و اما آلمان با میانگین سنی زیر ۲۵ سال جوان‌ترین تیم ملی‌اش از سال ۱۹۳۴ تا به حال را دارد. در تیم یواخیم لوو بدون میشائل بالاک، نسل جدیدی رو آمده که تکنیکی‌ است و فوتبال سریع و جذاب و باطرواتی را بازی می‌کند. خود لوو آینده را متعلق به آنها می‌داند، اما هر چقدر این تیم جوان در طول جام بالاتر بیاید، همه چیز ممکن خواهد بود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 91
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 242
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 1,430
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,989
  • بازدید ماه : 9,336
  • بازدید سال : 31,680
  • بازدید کلی : 1,322,491