loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 243 چهارشنبه 06 مرداد 1389 نظرات (0)

روز ارتباط و روابط عمومي را به  همه شما دوستان  تبريك ميگويم و به بهانه گراميداشت اين روز مطالبي را به عنوان دلگويه به بهانه 27 ارديبهشت روز ارتباط و روابط عمومي  تقديم مينمايم.

امسال نيز همانند سالهاي گذشته روز ارتباط و روابط عمومي مظلومانه  گرامي داشته شد و شعار زيبايي هم براي گراميداشت آن انتخاب گرديد: "زندگي بهتر با استفاده از فناوريهاي ارتباطي برتر" .  شعاري كه بسيار مدبرانه و با مسما در نظر گرفته شد.

به تجربه ثابت  شده كه  در هر سازماني كه به ارتباطات و روابط عمومي بها داده شده است زمينه هاي پيشرفت و توسعه فراگير آن سازمان بوجود آمده و ارتباطات به بهترين وجه در اين باب نقش آفريني نموده است.كاملا مشهود است كه خداوند متعال به ويژه در دين اسلام اهميت ارتباطات را در بكار گيري آن براي تدوين نقشه راه تكامل و خوشبختي انسان به نمايش گذاشته است و مصاديقي از جمله تاكيدات فراوان بر وجود ارتباطات بين خويشان و آشنايان با انجام صله رحم،ديد و بازديد ها ،سلام و وجوب جواب آن،اقامه جماعت ،برپايي مراسم دسته جمعي در مناسبتهاي گوناگون از قبيل واقعه غدير خم،نماز جمعه و ساير موارد مشابه شاهدي گرانقدر براين مدعا است.

امروزه صحبت از روابط عمومي يعني بكارگيري علم ، فن و هنر و ايجاد تلفيقي از اين سه  همراه با اخلاق حرفه اي كه سازمانها بيش از پيش براي ايجاد ارتباط ،تعامل وجلب مشاركت و همراهي مخاطبان بدان نيازمندند.

به يقين در اين عصر روابط عمومي بايستي بتواند در قامت يك سازماندهنده استاندارد و كارآمد با طراحي  "مهندسي افكار عمومي " و بهره گيري از  "شيوه هاي نوين ارتباطي و اطلاع رساني" به نيازهاي ذينفعان و مخاطبان درون و برون سازمان پاسخ گفته و يك رضايتمندي حد اكثري را در راستاي پيشرفت و تعالي سازمان متبوع ايجاد و برقرار نمايد.

روابط عمومي ضامن منافع سازماني و ملي بوده و توان آن را دارد كه در تصميم سازيها و سياستگذاريهاي سازمان به نحوي شايسته نقش آفرين شود.آنچه مسلم است اينكه يكي از مهمترين رسالتهاي روابط عمومي تسخير قلوب عامه مخاطبان و ذينفعان سازمان است لذا براي ايفاي مطلوب اين نقش ، مي بايستي از هويت سازماني مطلوب هم برخوردار باشد.

به نظر ميرسد اتخاذ تصميم هاي درست و يا بهترين تصميم ها جز با شناخت و درك نيازهاي ضروري جامعه هدف و البته برقراري  ارتباط مؤثر با اثر گذاران آن جامعه ميسر نخواهد شد و حال اين سؤال خود را به رخ مي كشد كه به راستي در سازمان كدام تشكيلات  به جز روابط عمومي قدرت سنجش نيازهاي مخاطبان را دارد و امكان برقراري ارتباط با تصميم سازان و تصميم گيران حوزه مربوطه را فراهم مي نمايد و در نهايت بازخورد روند اجرا و نتايج آن را در اختيار صاحب نظران سازمان قرار ميدهد.؟راهگشايي مسايل و مشكلات فرهنگي و اجتماعي ،برقراري و تداوم روابط مفاهمه آميز با كاركنان ، مشتريان ، كارفرمايان ، عموم مردم آن چيزي است كه با شناخت و بكارگيري بهينه امكانات و بر پايه برنامه ريزي دقيق روابط عمومي ، حادث خواهد شد.

اينك ديگر زمان آن رسيده است كه روابط عموميها به ويژه در بخش صنايع دولتي از شكل محصور فعلي كه تنها منحصر به امور دفتري ، تابلوي اعلانات و تبليغات و انتشارات است خارج شوند و با بكارگيري نيروهاي كارآمد و متخصص در امور مشاوره ، تحقيق ، ارتباط با رسانه و ارتباط با مخاطب ، از شكل سازماني ساختارمند حقيقي – مجازي برخورار گردند.با چنين نگرشي تلاش روابط عمومي در ايجاد ارتباط بين اجزاي سيستم و تطابق و تعامل آن با محيط مؤثره خود حائز اهميت شده و حتي در مواقع بحران نيز نقش كليدي آن كاملا احساس خواهد شد.

بديهي است به منظور تجلي يافتن نقش روابط عمومي در سازمان ، بايستي مديران مجموعه هاي مختلف يك سازمان به ارزش آفريني و تاثير شگرف  وجود تعامل و مشاركت با روابط عمومي آگاه شده و به موازات آن دانش و آگاهي فعالان عرصه روابط عمومي در حوزه علوم  ارتباطات،اطلاع رساني و اطلاع يابي با بهره گيري از ابزارهاي گوناگون ارتقا يافته و روز آمد شود.مديران و كارشناسان روابط عمومي بايد نسبت به كارخويش آگاه بوده و دانش و تخصص آن را فرا گيرند و با عشق و علاقه به كار و مسووليت خطير خود بپردازند تا بتوانند به معناي واقعي پل ارتباطي مستحكمي بين ذينفعان و مسوولان باشند و البته در اين كار نوآوري ،خلاقيت ، ابتكار و دانش را به خدمت گيرند.

قدر مسلم ايجاد  سازمان توسعه يافته و پويا جز با ارتقاء توانائيها در عرصه  "مهندسي پيام"  و ساماندهي و سازماندهي "ارتباطات هدفمند"  امكان پذير نيست و براي اين منظور بايستي عناصر انگيزه ، علم و فن آوري ارتباطات و برنامه ريزيهاي دقيق و مدون را تلفيق نمود و از آن بهره گرفت.

زمان گذراست و به قول مرحوم قيصر امين پور : " حرف‌های ما هنوز ناتمام ....تا نگاه می‌کنی :....ناگهان چقدر زود دیر می‌شود!!!" پس يك عزم صنفي و يك جهش قدرتمند لازم است تا روابط عمومي را به جايگاه اصليش ارتقا دهد و اين در حالي است كه اكنون روابط عمومي با داشتن امكانات فراوان رسانه اي ، با مظلوميت خاصي قرين شده است .

به هر حال غرض از نوشتن اين مطالب ، جلب نظر مديران خدوم و توانمند سازماني به مظلوميت روابط عمومي  و ايجاد بسترهاي لازم به منظور تقويت آن براي ارتقاء به سطح روابط عمومي آگاه ، منسجم  و قدرتمند در انعكاس و تثبيت آثار زحمات كاركنان و مديران سازمان است و اين ميسر نخواهد شد مگر اينكه روابط عموميها از نظر امكانات ، بودجه ، منزلت و جايگاه تقويت شوند كه مطمئنا سرمايه گذاري در اين امر قرين منافع سازماني سرشاري خواهد بود.

شايسته است تمهيداتي انديشيد تا بتوان از فرصت و بهانه ايجاد شده در گراميداشت روز ارتباط و روابط عمومي بهره برده و مشكلات و موانع ساختاري و توسعه اي روابط عمومي را مرتفع نمود.چرا كه نامگذاري و برگزاري مراسمي نمادين در اين روز ميتواند بسترساز ايجاد موقعيتي براي بازمهندسي واحدهاي روابط عمومي از طريق بيان مشكلات و طرح موانع پيش روي آن باشد .

محمود حسيني

28 ارديبهشت 89

روابط عمومي منطقه چهار عمليات انتقال گاز

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 200
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 344
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 833
  • باردید دیروز : 175
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,008
  • بازدید ماه : 1,008
  • بازدید سال : 34,048
  • بازدید کلی : 1,324,859