loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 185 چهارشنبه 06 مرداد 1389 نظرات (0)

تصاویر سه بعدی دریچه تاز‌ه‌ای به روی صنعت سینما گشوده‌اند. تصاویر زیبای فیلم پرفروش آواتار بسیاری را شیفته سینماهای سه بعدی کرده است. در دانشکده دندا‌نپزشکی مونیخ آلمان هم مطالب درسی در سمینارهای سه بعدی ارائه می‌شوند.

 بنیامین دانشجوی ترم نهم رشته دندان‌پزشکی دانشگاه مونیخ می‌گوید: «ابتدا کمی شک داشتم. فکر می‌کردم بیشتر جنبه سرگرمی دارد و بی‌نتیجه هزینه سنگینی برایش خرج می‌کنند. اما سر کلاس که رفتم واقعأ شگفت‌زده شدم.» 
تا پایان تحصیلات بنیامین دو ترم بیشتر نمانده است. او اما ‎می‌گوید که تا به حال چنین تجربه‌ جالبی نداشته است. تصاویر سه بعدی سمینارهای دندان‌پزشکی، دریچه تازه‌ای به روی دانشجویان این رشته گشوده است. یان، یکی دیگر از این دانشجویان می‌گوید: «تا به حال تنها از ماکت‌های دندان استفاده می‌کردیم چون تصاویر معمولی کتاب‌های درسی گویا نیستند. اما اکنون با سیمنارهای سه بعدی وارد عرصه دیگری شده‌ایم.»  

دو پروژکتور، دو فیلتر و یک عینک مخصوص 

کریستف رونه استادی است که این سیمنارهای سه بعدی را به دروس دندان‌پزشکی اضافه کرده است. او در مورد تجهیزات لازم برای برگزاری چنین سمینارهایی می‌گوید: « دو پروژکتور لازم داریم، یکی برای چشم چپ و دیگری برای چشم راست. برای اینکه بیننده این تصاویر را در حالت سه بعدی و جدا از هم درک کند، فیلتری روی هر کدام از این پروژکتورها نصب شده است.» 

استفاده از ماکت‌ در کلاس‌های درسی رشته دندانپزشکی برای درک مطالب ضروری است

 استفاده از ماکت‌ در کلاس‌های درسی رشته دندانپزشکی برای درک مطالب ضروری است

دکتر رونه ادامه می‌دهد: «البته استفاده از یک عینک مخصوص تصاویر سه بعدی هم لازم است. در نهایت هم به یک دیوار بزرگ احتیاج داریم که تصویر روی آنها منعکس شوند.» عینک‌های مخصوص در هر سمینار میان دانشجویان پخش می‌شوند و پس از سمینار دوباره جمع‌آوری و برای سمینار بعدی ضدعفدنی می‌شوند. درست مثل سینماهای سه بعدی. برگزاری سمینارهای سه بعدی این گونه که دکتر رونه توضیح می‌د‌هد، ساده به نظر می‌رسد. این تکنیک نه چندان پیچیده درک مطالب درسی را برای دانشجویان رشته دندا‌ن‌پزشکی آسان‌تر کرده است. کریستف رونه توضیح می‌دهد که استفاده از تصاویر سه بعدی کمک بزرگی در کلاس‌های آناتومی فک و قالب‌گیری دندان‌های مصنوعی است. البته درک مطلب در این سمینارها، دقت و تمرکز بیشتری طلب می‌کنند. اینکا، یکی دیگر از دانشجویان دکتر رونه می‌گوید: «باید اعتراف کنم که در مقایسه با کلاس‌های معمولی، سمینارهای سه بعدی برای چشم سنگین هستند. بخصوص وقتی همزمان قرار است یادداشت بردارید. اینجا باید با حواس خیلی جمع سمینار را دنبال کرد.» 

تصویری از فیلم سه بعدی آلیس در سرزمین عجایب. تصاویر سه بعدی به دقت دید بیشتری نیاز دارند

 تصویری از فیلم سه بعدی آلیس در سرزمین عجایب. تصاویر سه بعدی به دقت دید بیشتری نیاز دارند

 ازریابی نظرات دانشجویان و میزان یادگیری

 سمینارهای رشته دندان‌پزشکی در دانشگاه مونیخ، توجه دانشجویان و استادان سایر رشته‌های این دانشگاه را به خود جلب کردند. همکاران دکتر رونه در بخش آناتومی و رشته ماشین‌سازی هم مشتاق هستند، از سمینارهای سه بعدی استفاده کنند. دکتر رونه البته خود می‌گوید که ابتدا بایستی کارآیی استفاده از سمینارهای سه بعدی ثابت شود. او در نهایت اضافه می‌کند: «بعد از هر سمینار، ما از دانشجویان می‌خواهیم بدون ذکر نام‌شان در همه‌پرسی سایت اینترنتی ما شرکت کنند و در مورد محتوای سمینار نظر بدهند یا به پرسش‌هایی که برای هر سمینار طرح کردیم پاسخ دهند. به عنوان مثال اینکه ‎آیا محتوای سمینار کافی بوده یا بایستی مطالب درسی دیگری به هم به آن افزود. این نظرات جمع‌آوری می‌شود تا در نهایت ببینیم چطور بایستی پیش برویم.» 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 260
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 407
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 1,978
  • باردید دیروز : 175
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 2,153
  • بازدید ماه : 2,153
  • بازدید سال : 35,193
  • بازدید کلی : 1,326,004