loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 224 یکشنبه 03 مرداد 1389 نظرات (0)
 

جشنواره بين المللي راديو

مولانيا: جنبه‌هاي آموزشي جشنواره راديو جايگزين تفكر رقابتي آن شود

 

 

خبرگزاري فارس: يك مجري راديو معتقد است راديو رسانه‌اي كاملا آموزشي است و حالا بعد از برگزاري 10 دوره جشنواره، وقت آن رسيده كه با تقويت جنبه‌هاي آموزشي و يادگيري، اين عناصر را جايگزين تفكر رقابتي كنيم.


به گزارش خبرگزاري فارس، اين مجري برنامه‌هاي راديويي با بيان اين كه در حال حاضر، گوينده‌ها و برنامه‌هاي راديويي توان بسيار خوبي براي ايجاد جذابيت بيشتر در اين رسانه را دارند، تاكيد كرد: ما بايد جنبه آموزشي و دانشگاهي رسانه‌ها و مخصوصا راديو را بيشتر در نظر بگيريم و با هم‌انديشي بيشتر به سمت توسعه و گسترش شبكه‌هاي تخصصي گام برداريم. يكي از ضروري‌ترين آنها شبكه راديويي كودك است كه جاي خالي‌اش كاملا احساس مي‌شود.


مجري برنامه «خانه فيروزه‌اي» شبكه سه سيما كه سال قبل با برنامه‌هاي پاتوق داستان و كلاكت در بخش رقابتي جشنواره راديو حضور داشت، افزود: برگزاري سومين اجلاس جهاني صدا هم‌زمان با جشنواره راديو بستر مناسبي براي تعامل بيشتر شبكه‌هاي راديويي داخلي و خارجي و ارتقاي سطح دانش و بينش رسانه‌اي برنامه سازان راديويي است و باعث مي‌شود راديويي‌ها ياد بگيرند پرتوان‌تر از گذشته، مفاهيم و فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي را به فضاي رسانه‌هاي بين الملل تزريق كنند.
مولانيا ادامه داد: راديو من را به ياد دوران كودكي و قصه ظهر جمعه مي‌اندازد.آن روزها من 3 ساله بودم و راديو 40 ساله. هنوز هم راديوي قهوه‌اي كوچكي را كه مونس هميشگي پدربزرگ نابينايم بود، خيلي خوب به ياد دارم. حالا با اين كه از آن روزهاي قشنگ سال‌هاي زيادي گذشته و راديو 70 ساله شده، هنوز هم قلبم در آرزوي گويندگي يكي از برنامه‌هاي شب راديو به تپش مي‌افتد.


اين مجري و بازيگر تئاتر و تلويزيون كه فعاليت رسانه‌اي‌اش را با برنامه راديويي «پاتوق داستان» شبكه فرهنگ آغاز كرده ادامه داد: از همان روزهاي كودكي، گوش دادن به راديو برايم مثل كشف و شهود در يك اتاق كاملا تاريك بود و خيلي بيشتر از تلويزيون، حس كنجكاوي‌ام را تحريك و اقناع مي‌كرد.


وي تصريح كرد: شايد باور نكنيد؛ اما هنوز هم با اين‌كه محيط راديو را مي‌شناسم، هرگز گوينده‌ها را در استوديو تصور نمي‌كنم. همواره احساس مي‌كنم گوينده در يك جاي عجيب و غريب نشسته و كار خارق العاده‌اي انجام مي‌دهد. براي همين اين تازگي و ابهام راديو را خيلي دوست دارم.


مولانيا با اشاره به راز 70 سال ماندگاري راديو در جدال با رسانه‌هاي به ظاهر جذاب‌تر اظهار داشت: راديو خلاف تلويزيون خيلي خودماني، بي تكلف و مردمي‌تر است. اجراي گوينده‌هاي راديو بسيار خاكي‌تر و صميمي‌تر است و اكثر شنوندگان راديو هم همين ويژگي را دارند. در حالي كه رسانه‌هاي بصري مجبورند به شدت مبادي آداب باشند. مثلا يك مجري تلويزيون بايد بهترين لباس را بپوشد و مرتب و آراسته و اتوكشيده جلوي دوربين ظاهر شود.


وي تصريح كرد: راديو خيلي با معرفت و نجيب است و مزيتش اين است كه مخاطبانش هم به اين رسانه وفا دارند اما مخاطب تلويزيون خيلي ايرادگيرتر هستند.


جواد مولانيا افزود: راديو در جهان چند رسانه‌اي امروز مثل پهلوان پيش‌كسوت و با تجربه‌اي است كه ضمن حفظ جايگاه، ميدان را به جوان‌ترها سپرده و خود از گوشه گود، نظاره گر تلاش و رقابت آن هاست؛ پهلواني كه اگرچه نمي‌تواند مثل شاگردانش فعاليت كند و بدود اما هم چنان جلوتر از بقيه است.


يازدهمين جشنواره بين المللي راديو و سومين اجلاس جهاني صدا هم زمان با هفتادمين سال تاسيس راديو، از 5 تا 7 خردادماه برگزار مي‌شود.

 

منبع:خبرگزاری فارس

 رييس مركز هنرهاي نمايش‌هاي راديو در گفت‌وگو با ايسنا:
60 بازيگر جديد به مركز اضافه خواهد شد
شبكه‌هاي قرآن، معارف و ورزش داراي نمايش راديويي مي‌شوند
 


 


رييس مركز هنرهاي نمايشي راديو از تلاش براي افزايش بخش‌هاي نمايشي در شبكه‌ها و اضافه شدند بازيگران جديد خبر داد و اعلام كرد كه بر اساس اين رويكرد شبكه‌هاي قرآن، معارف و ورزش نيز داراي نمايش‌هاي راديويي مي‌شوند.

محمود زنده‌نام در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي الحاق گروه‌هاي نمايش شبكه‌ها به مركز هنرهاي نمايشي راديو، خاطرنشان كرد: در نيمه‌ دوم سال 88 و بعد از اين‌كه ساختار جديد مركز هنرهاي نمايشي راديو از سوي رييس سازمان صدا‌وسيما ابلاغ شد و با تاييد معاونت نظارت و برنامه‌ريزي و معاونت صدا در جريان اين امر قرار گرفتيم، قرار شد همه‌ي گروه‌هاي نمايش شبكه‌ها به مركز هنرهاي نمايشي راديو منتقل شوند و تمركز نمايش‌هاي راديويي «الف» و «ب» در اين مركز باشد.

وي يادآور شد: پيش از اين گروه‌هاي نمايشي «الف» در مركز هنرهاي نمايشي توليد و مديريت مي‌شد كه از اين پس گروه‌هاي نمايشي ‌«ب» نيز به ما ملحق مي‌شوند و هماهنگي‌هاي لازم در همين مركز صورت مي‌گيرد.

به گفته‌ي زنده‌نام در راستاي اين سياست، اولين شبكه‌اي كه گروه نمايشي آن به مركز هنرهاي نمايشي ملحق شد، شبكه‌ فرهنگ بود.

او يادآور شد: از اين پس آقاي قلعه‌قوند، مسؤول گروه نمايش راديو فرهنگ به همراه سردبيران برنامه‌هاي نمايشي اين شبكه يعني آقايان ميرشكاك و برهاني‌مرند در اين مركز فعاليت خود را ادامه مي‌دهند و فعاليت‌هاي آنان در مركز هنرهاي نمايشي راديو متمركز مي‌شود.

وي درباره‌ي مشكلات عدم تمركز گروه‌هاي نمايشي شبكه‌ها در مركز هنرهاي نمايشي، گفت: پيش از اين شاهد بوديم كه به علت عدم تمركز، نوعي عدم تعادل در بودجه و هزينه‌ها ايجاد مي‌شد، ضمن اين‌كه در تحقق سياست‌گذاري‌هايي كه معاون صدا براي توليد آثار ويژه، مناسبتي و توليدات طنز اتخاذ مي‌كرد، نوعي پراكندگي و موازي‌كاري اتفاق مي‌افتاد كه از اين پس اين تمركز، باعث مي‌شود از چنين اتفاقاتي جلوگيري شود.

زنده‌نام تاكيد كرد: با تمركز گروه‌هاي نمايش در مركز نمايش‌هاي راديو، مي‌توانيم توليدات منسجم‌تري ارائه دهيم؛ ضمن اين‌كه مي‌توانيم يك كنداكتور مجازي واحد داشته باشيم كه براساس آن تمامي شبكه‌ها از برنامه‌هاي نمايشي بهره‌مند شوند.

او درباره‌ي طراحي كنداكتور مجازي واحد در مركز نمايش‌هاي راديو اظهار كرد: براساس اين كنداكتور هر شبكه بخشي نمايشي را در سبد محصولات خود خواهد داشت. هرچند در حال حاضر ميزان توليدات نمايشي در راديو زماني مناسب ندارد و يك تا يك و نيم درصد از كل برنامه‌هاي راديو را برنامه‌هايي نمايشي شامل مي‌شود كه اين نسبت بايد افزايش يابد.

او از نگارش 400 ساعت متن توسط نويسندگان مركز هنرهاي نمايشي خبر داد و در پاسخ به پرسشي درباره‌ محدوديت نويسنده‌ي خوب در صدا‌وسيما و خصوصا در حوزه‌ي طنز، خاطرنشان كرد: تعداد نويسنده‌ي خوب در صدا‌وسيما محدود است و ما به همين دليل قصد داريم همايشي را براي نويسندگان برگزار كنيم تا از نويسندگان حرفه‌اي دعوت شود تا با مركز هنرهاي نمايشي راديو همكاري كنند.

زنده‌نام گفت: براساس شعار امسال كه «همت و كار مضاعف» نام گرفته است، تمام تلاش خود را خواهيم كرد كه براي تمامي شبكه‌هاي راديويي به جز ايران‌صدا و صداي آشنا باكس نمايشي توليد كنيم.

وي اعلام كرد: براساس اين تصميم شبكه‌هاي ورزش، معارف و قرآن نيز داراي باكس نمايشي خواهند شد.

زنده‌نام هم‌چنين درباره‌ي راه‌اندازي شبكه‌ي نمايش نيز گفت: در حال حاضر توليداتي را براي راديو نمايش طراحي مي‌كنيم كه با افتتاح اين شبكه امكان پخش يابد .

وي در پاسخ به پرسشي درباره‌ محدوديت‌هاي معاونت صدا براي بودجه يا فرستنده راديو نمايش خاطرنشان كرد: در صورتي كه بودجه امكانات فني راديو نمايش فراهم شود ما آمادگي آن را به لحاظ نيروي انساني و محتوا و متن داريم كه راديو نمايش افتتاح شود اين درحالي است كه پيش از اين اين آمادگي وجود نداشت.

زنده‌نام اعلام كرد: مركز هنرهاي نمايشي راديو از 600 نفر تست گرفته است تا در نهايت 50 تا 60 بازيگر جديد به اين مركز اضافه شوند.

او درباره‌ي تاكيد معاونت صدا به اختصاص 25 تا 30 درصد نمايش‌هاي راديويي به حوزه‌ي طنز اظهار كرد: براساس تعهداتي كه به شبكه‌ها داريم بايد 30 درصد از برنامه‌هاي نمايشي در حوزه‌ي طنز باشند و مضامين طنز داشته باشند. بر اين اساس گفت‌وگو با مديران شبكه‌ها صورت مي‌گيرد و باكس‌هايي را طراحي مي‌كنيم تا از همين اوايل سال پخش نمايش‌هاي طنز آغاز شود.

او درباره‌ي تاثير برگزاري نخستين هم‌انديشي طنز راديويي نيز گفت: نتايج و محصول اين هم‌انديشي بر توليدات نمايشي طنز كه در اين مركز توليد مي‌شوند، تاثير مي‌گذارد.

زنده‌نام در پايان در پاسخ به پرسشي درباره‌ي ميزان تعهد اين مركز به شبكه‌هاي راديويي براي تامين برنامه‌هاي نمايشي هر شبكه خاطرنشان كرد: هنوز تعهدات مشخص نشده‌است.

 

منبع:خبرگزاری ایسنا

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 272
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 397
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 1,469
  • باردید دیروز : 175
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 1,644
  • بازدید ماه : 1,644
  • بازدید سال : 34,684
  • بازدید کلی : 1,325,495