loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 207 یکشنبه 03 مرداد 1389 نظرات (0)
 

«باز هم مدرسه‌ام دير شد!»
ضرغامي در نخستين هم‌انديشي طنز راديويي: قرمزي وجود ندارد
مديران براي باز كردن راه هنرمندان وظيفه دارند 

 



نخستين هم‌انديشي طنز راديويي عصر پنج ارديبهشت ماه با حضور رييس سازمان صداوسيما، معاون صدا و جمعي از مديران و اهالي راديو در تالار كوثر ساختمان اداري سازمان صداوسيما برگزار شد.


***

به گزارش خبرنگار سرويس راديو خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيدعزت‌الله ضرغامي در اين مراسم با خطاب قراردادن محمدحسين صوفي، تصريح كرد: من روي ظرفيت‌هاي صدا در حوزه طنز حساب بسيار باز كرده‌ام؛ تعارف نمي‌كنم شما چهره‌ها و شخصيت‌هايي در تمام بخش‌هاي راديو داريد كه قابليت‌هاي فراواني دارند و نمي‌توان به راحتي از اين ظرفيت‌ها گذشت، با اين حال وضعيت حال حاضر آرماني و ايده‌آل ما نيست و ان‌شاءالله يكي از نتايج اين هم‌انديشي بررسي دقيق و همه‌جانبه شما از ظرفيت‌ها و موانعي باشد كه نمي‌گذارد اين ظرفيت‌ها به فعليت برسند.

رييس سازمان صداوسيما در ابتداي سخنانش ضمن تبريك هفتادمين سالگرد تاسيس راديو در ايران خاطرنشان كرد: برگزاري نخستين هم‌انديشي طنز راديو فرصت خوبي است كه در اين بين از تلاش‌هاي برنامه‌سازان، هنرمندان و مديران خود در معاونت صدا تشكر كنم.

سيدعزت‌الله ضرغامي سپس با تشبيه طنز به روغني كه در لابه‌لاي چرخ‌دنده‌هاي يك ابزار صنعتي قرار مي‌گيرد در اين زمينه خاطرنشان كرد: يك ماشين هرچقدر با دقت طراحي شود، اگر بدون روغن حركت كند پس از مدتي از كار مي‌افتد اگر طنز هم نباشد چرخ زندگي نمي‌گردد.

وي سپس خاطرنشان كرد: طنز هنري است كه مي‌تواند عدم تناسب را در همه عرصه‌هاي زندگي اجتماعي انسان به زيبايي و جذابيت ترسيم كند.كسي كه طنز كار مي‌كند مي‌تواند عدم تناسب را نشان دهد و اين كنتراست ايجاد خنده مي‌كند، اما در پس اين خنده لايه‌هاي عميقي وجود دارد كه فكر انسان را به تامل وامي‌دارد. اين كار كه بر عهده طنز گذاشته شده، سخت است. با اين تعبير موضوع طنز در تمام ساختارهاي راديو و تلويزيون وجود دارد.

ضرغامي ادامه داد: با چنين تعبيري از طنز، طنز هنر و قابليتي است كه مي‌تواند در تمام ساختارها راديو تلويزيون وارد شود و تاثيرگذار هم باشد. در بسياري روابط دراماتيك و ملودرام، كه مي‌خواهيم كژي‌هايي را نشان دهيد، طنز مي‌تواند بر لبان مخاطب خنده بياورد.

ضرغامي اضافه كرد: كساني كه كار طنز مي‌كنند كار سختي در پيش دارند؛ اولا خنداندن مردمي كه روزانه با هزار مشكل مواجه هستند به اين راحتي‌ها نيست و به راحتي نمي‌توان يك اثر تاثيرگذار و فاخر طنز توليد كرد.

رييس سازمان صداوسيما با اشاره به سابقه طولاني طنز در ادبيات و هنر ايران در اين زمينه اظهار كرد: ما گنجينه عميقي چون آثار عبيد زاكاني، سعدي و مولوي، آثار مرحوم دهخدا، نسيم شمال، جمالزاده و كيومرث صابري را داريم.

او ادامه داد: در كارهاي نمايشي سيما عرصه‌هايي است كه به صدا ربطي ندارد و البته گاه مي‌تواند آموزنده هم باشد البته تمام اين كارها داراي ويژگي‌ آموزندگي نيستند چرا كه گاه برنامه‌هايي از تلويزيون پخش مي‌شود كه صرفا لودگي در آنها ديده مي‌شود و آدم خجالت مي‌كشد. اما ترديد ندارم مبنا و سنگ بناي كارهاي فاخر سيما مي‌تواند حوزه‌اي از طنز باشد كه راديو پرچمدار آن است. اگر كار ارزشمندي در سيما و نمايش صورت گيرد پايه آن بر كارهاي ارزشمند ديالوگ است كه مي‌تواند به كار طنز قوام دهد. بر اين اساس كاري كه شما در حوزه طنز راديويي مي‌كنيد، بسيار ارزشمند است.

وي سپس خطاب به برنامه‌سازان گفت: از تمام ظرفيت‌ها و امكانات استفاده كنيد و از آن غافل نشويد. طنز مرز ندارد چون كاملا متعهدانه است و به لايه‌هاي دروني اجتماع مي‌پردازد.

وي با تاكيد بر اين كه براي پرداختن به حوزه‌هاي اجتماعي در قالب برنامه‌هاي طنز خط قرمزي وجود ندارد بار ديگر برنامه‌سازان راديو را خطاب قرارداد و گفت: از شما مي‌پرسم در حوزه روابط اجتماعي شما چه خط قرمزي داريد؟ اگر خط قرمزي وجود دارد به من بگوييد تا من زير آن را امضا كنم و تعهد بدهم كه چنين خط قرمزي وجود ندارد. در عرصه روابط اجتماعي موضوعات بسياري است كه مي‌توان به طنز كشيد و مردم هم باور كنند مردم پرداختن به عرصه اجتماعي را در قالب طنز مي‌خواهند چراكه اگر آسيب شناسي درستي بين روابط ما وجود نداشته باشد، همواره مشكل خواهيم داشت. اين مساله ربطي به جناح‌هاي سياسي ندارد.

ضرغامي در ادامه صحبت‌هايش با بيان اينكه زبان فارسي ايهام بسيار دارد، يادآور شد: گاه عده‌اي در برنامه‌ها حرف‌هايي مي‌زنند كه از آن تعابير نادرست و متفاوت مي‌شود. مي‌توان كمي اين‌ها را كنار گذاشت و البته من از شما برنامه‌سازان مي‌خواهم كه توجه چنداني به اين مسائل نكنيد.

او ادامه داد: هر كس مي‌تواند با طنز مسائل اجتماعي به گونه‌اي متفاوت ارتباط برقرار كند و برداشت خودش را داشته باشد. اين مساله براي ما مطلوب است. چرا كه ويژگي راديو همين است چون اين رسانه با گوش سروكار دارد و اجازه مي‌دهد قوه تخيل مخاطب پرورش يابد. لذا چنين برنامه‌اي شيرين مي‌شود و حس نوستالوژيك بيشتري در شنونده ايجاد مي‌كند.

ضرغامي بار ديگر تاكيد كرد: راديو ظرفيت عظيمي دارد و خواهش من اين است كه قدر اين ظرفيت را بدانيد. راديو ما واقعا يك گنجينه است و يك معناي نام‌گذاري سال 89 با عنوان كار مضاعف، همت مضاعف همين است كه ظرفيت‌هاي خود را بشناسيم و با كار مضاعف آن‌ها را به فعليت برسانيم.

رييس صداوسيما بار ديگر تاكيد كرد: در توليد برنامه‌هاي طنز هيچ خط قرمزي وجود ندارد، الان كسي نيست كه طالب كارهاي تخت باشد و حتي مديران خواهان برنامه‌هاي چالشي‌تري هستند تا آنها را به نقد بكشد.

او در عين حال گفت: همان كساني كه رسانه ملي را نقد مي‌كنند و مدعي هستند كه بايد دروازه‌ها باز باشد و بگذارند همه حرف‌هايشان را بزنند، اگر اتفاقي بيافتد، اول از همه بزرگنمايي مي‌كنند و در شرايطي كه هنوز هيچ كس خبردار نشده است، به اين مسائل مي‌پردازند.

ضرغامي بار ديگر گفت: ظرفيت‌هاي راديو بايد به خوبي شناسايي شوند و بموقع به فعليت برسند. در اين راه گروه‌هاي صدا بايد هر كاري كه لازم است انجام دهند. بايد به گروه‌هاي جديد و جوانان اعتماد كنيم چرا كه اعتماد تيم‌هاي جديد موفقيت‌هاي بسياري را رقم زده است. البته بايد از تيم‌هاي قديمي كه همواره موفق بوده‌اند نيز حمايت كرد و موانع را از جلوي پايشان برداشت اما تيم‌هاي جديد هم بايد شكل بگيرند.

او در اين ارتباط به سريال‌هاي نوروزي سيما اشاره كرد و گفت: اگر سريال‌هاي امسال نوروز موفق‌تر از سال‌هاي گذشته بوده‌اند و البته باز هم ايده‌آل ما نيست اولا به اين علت بود كه هر سريالي مي‌خواست حريفي جديد را به مخاطب ارائه كند و لايه‌هاي عميق‌تري را به مردم نشان دهد و دوم اينكه ساخت اين سريال‌ها به تيم‌هاي جديد سپرده شده بود.

او بر ضرورت خدمت كردن مديران به هنرمندان تاكيد كرد و گفت: در رسانه مديران وظيفه خدمت كردن به هنرمندان و باز كردن و تسهيل كردن راه براي آنها را بر عهده دارند چرا كه هنرمندان هستند كه كارهاي بزرگ را انجام مي‌دهند.

ضرغامي در پايان صحبت‌هايش گفت: صدا در جايگاه خودش، ويژگي‌هاي خودش را دارد؛ هم مي‌تواند تمام برنامه‌هاي مختلف در ساختارهاي مختلف را در تمام شبكه‌ها قوام و پويايي و تاثيرگذاري خوبي در حوزه برنامه‌هاي طنز بدهد و هم مي‌تواند امتنان خوبي براي برنامه‌هاي سيما باشد.


*******

به گزارش ايسنا در ادامه اين مراسم با حضور رييس سازمان صداوسيما، معاون صدا و مدير راديو فرهنگ از خانواده‌هاي مرحوم عزت‌الله مقبلي، منوچهر احترامي، منوچهر نوذري، فرهنگ مهرپرور، حسين مدني و عمران صلاحي تقدير شد.

در بخش ديگري از مراسم كه محمدعلي كشاورز هم به جمع تقدير كنندگان پيوست از فعالان عرصه طنز راديويي تقدير به عمل آمد. در اين بخش رضا عبدي، احمد شيشه‌گران، صادق‌عبداللهي، محمد حاجي‌حسيني، داريوش كاردان، منوچهر آذري، عليرضا جاويدنيا، سعيد توكل، ابوالقاسم صادقي، عباس محبي، شهلا ناظريان، منوچهري، مهران اماميه، تورج نصر، فرهنگ جولايي و توران مهرزاد مورد تقدير قرار گرفتند.


****

بر اساس اين گزارش، در پايان مراسم تقدير از پيشكسوتان و فعالان عرصه طنز راديويي، رييس سازمان صداوسيما مراسم را به قصد شركت در جلسه هيات دولت ترك كرد. او در برابر درخواست‌هاي خبرنگاران براي انجام مصاحبه گفت: وضعيت من الان مانند آقاي عبدي است كه مي‌گفت «باز هم مدرسه‌ام دير شد.» اگر در مصاحبه با شما شركت كنم، باز هم به جلسه هيات دولت دير مي‌رسم.


***

بر اساس اين گزارش اسامي برگزيدگان نخستين هم‌انديشي طنز راديويي به شرح زير است:

بخش شبكه‌هاي سراسري

سردبير برتر/مرتضي سيدمحمدي «يك حرف تازه» شبكه ورزش

بازيگر برتر/ هومن حاج عبداللهي «يك حرف تازه» شبكه ورزش

تهيه كننده، كارگردان و نويسنده برتر/ افشين حسين‌خاني «اخبار صوتي» شبكه جوان

گوينده برتر/ فرزاد حسني «اخبار صوتي» شبكه جوان

صدابردار برتر/هادي ابوالفضلي «اخبار صوتي» شبكه جوان

***

برگزيدگان بخش مراكز استان‌ها

تهيه كننده برتر/ نوذر استوار، «نمايش آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه

كارگردان نمايش طنز برتر/ رضا بحرايي، «آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه

بازيگر برتر مرد/ ابراهيم جواهريان، «آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه

بازيگر برتر زن/ فرزانه رنجبري، «آبروداري» صداوسيماي كرمانشاه

كارشناسي و تهيه/ حميدرضا كاشي، «خواستگاري» صداوسيماي سمنان

افكتور برتر/ شهرام ميكائيلي

گويندگي برتر/ سهيلا علي، «شاخه نبات»، صداوسيماي استان مركزي

صدابردار برتر/ احمد طاهري، «كرسي خونه»، استان مركزي

به گزارش ايسنا هم‌چنين رتبه برتر بازيگري زن به فاطمه منصوري براي نمايش «ايواره بخير»(شب بخير به زبان لري) اختصاص يافت.

در بخش مقاله‌هاي حوزه پژوهش طنز راديويي نيز با عنوان مقاله برتر به حميدرضا شكارسري براي مقاله درآمدي بر گونه‌شناسي طنز راديويي رسيد.

هم‌چنين عليرضا دباغ، سيد مهدي موسوي، مريم قاسمي، مريم مصيبي زاده و اميد بحري نژاد براي ارائه مقاله‌هاي طنز راديويي مورد تقدير قرار گرفتند.

در مراسم عصر امروز هم‌چنين مجيد نديري، سيفي و مازندراني (از مديران راديو) مورد تقدير قرار گرفتند. هم‌چنين از مزروعي، مديرعامل فرش پايتخت، تقدير شد.

در اين مراسم تابلو فرش شمايل هنرمندان فقيد راديو به خانواده آن‌ها اهدا شد.

 

منبع:ایسنا

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 264
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 410
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 2,791
  • باردید دیروز : 175
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 2,966
  • بازدید ماه : 2,966
  • بازدید سال : 36,006
  • بازدید کلی : 1,326,817