loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 298 چهارشنبه 16 تیر 1389 نظرات (0)
چهار سال پیش وقتی ارغوان رضایی در ۱۹ سالگی به مرحله‌ی یک هشتم نهایی اوپن آمریکا صعود کرد، نوشتم که از نظر من او یک ایرانی‌ست. چون با آنکه آن زمان هم به عنوان یک بازیکن فرانسوی در مسابقات شرکت می‌کرد، برای ایران در بازی‌های اسلامی بانوان در تهران مدال طلا گرفته بود، علناً می‌گفت عاشق ایران است و این عشق را با انداختن آویز طلای نقشه‌ی ایران به وضوح نشان می‌داد و تازه می‌گفت حاضر است با پوشش اسلامی برای ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۰۶ دوحه به میدان رود. اما حالا نظرم عوض شده است. نه به خاطر اینکه حالا در تورنمنت مادرید با غلبه بر بزرگان تنیس زنان مثل ژوستین هنن، یلنا یانکوویچ و ونوس ویلیامز به قهرمانی و بزرگ‌ترین افتخار دوران زندگی تنیس حرفه‌ایش رسید و برای اولین بار به رده‌ی شانزدهم جدول رده‌بندی هم صعود کرده است. نه، قاعدتاً باید خوشحال‌تر هم می‌شدم. هر چند از ته دل وقتی بازی‌هایش را تماشا می‌کردم، طرفدارش بودم و کمی هم احساس غرور می‌کردم، اما دیگر درک نمی‌کنم که چرا باید او را یک ایرانی دانست و برایش هورا کشید.

        شادی ارغوان رضایی با پرچم فرانسه پس از ابقای تیم ملی این کشور در گروه جهانی فدکاپ

او دیگر نه می‌خواهد برای ایران بازی کند و نه دیگر آن آویز را به گردن می‌اندازد. ارغوان که در دنیا به جز ایرانی‌ها همه "آراوانه" صدایش می‌کنند، پیش از این قهرمانی مهم در مادرید هم به تیم ملی فرانسه دعوت شده بود و همین سه هفته پیش در فدکاپ (تورنمنت بازی‌های ملی در تنیس زنان، مانند جام دیویس در مردان) در گروه بازندگان گروه جهانی، مقابل آلمان با پیروزی در یک بازی سهم بسزایی در نگه داشتن تیم ملی فرانسه در گروه جهانی داشت و بعد از پیروزی هم با کلاهی که رویش درشت نوشته شده فرانسه، این گونه پرچم "تری‌کلور" آبی و سفید و قرمز فرانسه را بالای سر برد و شادی کرد.

اصلاً ارغوان رضایی مگر در ایران بزرگ شده و در ایران تنیس یاد گرفته که حالا باید به او ببالیم و مدام "ایرانی‌الاصل" بودن‌اش را در بوق و کرنا کنیم؟ آیا می‌خواهیم نشان دهیم که او خون و رگ ایرانی دارد که به اینجا رسیده؟ یا می‌خواهیم بگوییم دختران ایرانی توانمند و شایسته‌اند و اگر به آنها میدان داده شود، می‌توانند میادین جهانی را فتح کنند؟ خب، مگر به یک دختری که در فرانسه بزرگ شده و در همان جا تنیس را آموخته و در مجموع بیش از چند ساعت در ایران توپ نزده و به سختی هم فارسی حرف می‌زند نیاز است تا این را ثابت کنیم؟ به نظر من تیم ملی فوتبال زنان ایران یا مثلاً لیلا ابراهیمی دونده، که با همه‌ی مکافاتِ ورزش کردن زنان و با همه‌ی این زیرساخت‌های افتضاح در اینجا به این مراحل رسیده‌اند و این قدر پیشرفت کرده‌اند، بیشتر نشان‌دهنده‌ی لیاقت زنان ایرانی‌اند تا ارغوان رضایی! او هم مثل خیلی از کودکان اروپایی و آمریکایی که پدر و مادرهایشان رویشان سرمایه‌گذاری می‌کنند، در فرانسه تنیس را یاد گرفته و در زیرساخت‌های همان جا تبدیل به یک بازیکن حرفه‌ای شده است. مثل هزاران دختران تنیس‌باز لهستانی و اسلواکیایی و چکی و روسی و سایر کشورهای اروپای شرقی که سال به سال وارد تنیس حرفه‌ای می‌شوند. خب این چه ارتباط به ایران و ایرانی بودن ارغوان رضایی پیدا می‌کند؟

من اصلاً به ارغوان خرده نمی‌گیرم که چرا پرچم فرانسه را بالا گرفته است. هر کسی حق دارد که وطن‌اش را انتخاب کند و هر جا را که در آن احساس می‌کند در خانه است دوست بدارد. هر کس دیگری هم در موقعیت او بود، احتمالاً همین انتخاب را می‌کرد. ضمن آنکه بعد از بازی‌های اسلامی بانوان کسی از مسئولین فعلی ورزشی ایران هم سراغ‌اش نرفت. حرف من فقط این است که ما چرا باید در باد  افتخارآفرینی‌های او برای فرانسه او بخوابیم و پز پیروزی‌هایش را بدهیم و در این گوشه‌ی دنیا به خودمان مدام بگوییم که او یک ایرانی‌ است؟ این طرز فکر نه تنها به افتخارات ملی ما نمی‌افزاید، بلکه به اعتقاد من باعث گمراه شدن‌مان از مشکلات واقعی ورزش زنان ایران می‌شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 96
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 231
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 1,279
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,838
  • بازدید ماه : 9,185
  • بازدید سال : 31,529
  • بازدید کلی : 1,322,340