loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 221 یکشنبه 03 مرداد 1389 نظرات (0)

رسانه هاي غربي خبر دادند
 پرونده شهرام اميري دردسري تازه براي سازمان سيا


رسوايي اطلاعاتي آمريكا در مسئله شهرام اميري و استيصال و سردرگمي مقامات اين كشور در اين خصوص باعث شد تا رسانه هاي غربي نيز طي گزارش ها و تحليل هاي متعدد بر به دردسر افتادن سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا تأكيد كنند.
در همين زمينه، شبكه تلويزيوني فرانس 24 در گزارشي خاطرنشان كرد: مسئله شهرام اميري براي سرويس هاي مخفي آمريكا مشكل شده است.
اين رسانه غربي در گزارش خود با اشاره به حضور شهرام اميري در دفتر حافظ منافع ايران در آمريكا نوشت: لازم است كه آمريكايي ها توضيح دهند اميري چگونه توانسته است وارد آمريكا شود و رواديد اين كشور را دريافت كند زيرا در غير اينصورت ورود به واشنگتن بدون مدارك لازم به ويژه اگر فرد ايراني باشد بسيار سخت است. بنابراين مسئله براي سرويس هاي اطلاعاتي آمريكا مشكل شده است.
فيليپ گاسو تحليلگر شبكه تلويزيوني فرانس 24 نيز در مطلب ديگري درباره ماجراي شهرام اميري تصريح كرد: آمريكا توضيحات ابهام آميزي در اين قضيه داده است، وزارت خارجه اين كشور اعلام كرده اين دانشمند ايراني مدت زماني در خاك آمريكا به سربرده است اما اصلاً توضيح نداده چگونه وارد خاك آمريكا شده است.
گاسو در ادامه مي افزايد: چگونه يك تبعه ايراني كه در برنامه هسته اي كشورش فعاليت داشته و مورد توجه دقيق آمريكايي ها است در عربستان ناپديد شده و 14 ماه بعد در واشنگتن پيدا شده است، اينها همه بحث برانگيز است و به توضيحاتي نياز دارد كه دولت آمريكا اصلاً نمي خواهد درباره آن چيزي بگويد.
در همين ارتباط، روزنامه واشنگتن پست نيز در گزارشي درباره ماجراي شهرام اميري نوشت كه اين مسئله مايه دردسر براي آمريكا شده است چرا كه دولت اوباما با خروج فردي از آمريكا روبروست كه پناهنده شدنش يك كودتاي اطلاعاتي لقب يافته بود.
اين گزارش با بيان اينكه پيدا شدن اميري مانند ناپديد شدنش اسرارآميز است از قول ايران نوشت كه خروج اميري از آمريكا نشان دهنده شكست تلاش هاي واشنگتن در اين باره است.
همچنين شبكه تلويزيوني الجزيره انگليسي در حالي كه تلاش مي كرد وانمود نمايد شهرام اميري توسط آمريكا ربوده نشده است بدون آنكه بتواند توضيحاتي در اين باره ارايه كند در گفت وگويي با «ماتيو داس» كه او را پژوهشگر امور امنيتي و دفاعي خواند خاطرنشان كرد: ماجراي مفقود شدن و سپس پيدا شدن شهرام اميري در خاك آمريكا مسئله اي پر از پرسش و ابهام است.
اميري: آمريكا
مسئول ربودنم است
از سوي ديگر؛ شهرام اميري كه روز سه شنبه به دفتر حافظ منافع ايران در واشنگتن پناه برده بود آمريكا را مسئول ربودن خود دانست.
وي كه با شبكه خبري پرس.تي.وي گفت وگو مي كرد گفت: ربايش من داستان مفصلي است كه در فيلم و ويديويي كه از طريق صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران منتشر شد نكات كليدي و اصلي نحوه ربايش خود را تشريح كردم.
وي ادامه داد: من در فيلمي هم كه موفق شدم پس از فرار از دست مأموران اطلاعاتي آمريكا توسط دوستانم منتشر كنم تأكيد كردم كه فيلم منتشر شده از سوي صدا و سيما كاملاً صحت دارد و هيچ نكته كذبي در آن وجود ندارد و من صريح و شفاف در آن فيلم موضوع را براي مردم عزيز ايران روشن كرده ام.
اميري افزود: پس از اين كه توانستم از دست ماموران آمريكايي فرار كنم و اين فيلم از طريق يوتيوب در اختيار مردم قرار گرفت دوباره در ايالت ويرجينيا از سوي ماموران امنيتي آمريكا دستگير شدم. وقتي كه ماموران آمريكايي متوجه تهيه اين فيلم و احتمال نمايش آن از طريق ايران يا سايت هاي اينترنتي شدند به اين فكر افتادند كه فيلم ديگري از من تهيه كنند و از طريق آن اعلام كنند كه من در حال برگشتن به ايران هستم.
اتفاق جالبي كه رخ داد اين بود كه فيلمي كه من از فرار خود تهيه كرده بودم بعد از فيلم آخري كه دولت آمريكا تهيه كرده بود و اعلام مي شد من در حال بازگشت هستم منتشر شد.
اميري يادآور شد: استنباط من اين است كه قدرت تصميم گيري از دولت مردان آمريكايي كاملاً سلب شده بود. آن ها در اين بازي كه قصد استفاده از موضوع من را در آن را داشتند به نتيجه نرسيده بودند و وجود من براي آنها مشكل ايجاد كرده بود.
وي ادامه داد: ويديوهايي كه عليه دولت مردان آمريكايي منتشر شد سوالات مختلفي را در ذهن افكار عمومي ايجاد كرده بود كه متاسفانه دولتمردان آمريكا به صورت رسمي هيچ گاه جواب قانع كننده اي درباره من به افكارعمومي دنيا ندادند. دولت آمريكا حتي حاضر نشد وجود من را در اين كشور تاييد كند.
اميري با اشاره به جزئيات فراواني كه درباره ربودن وي وجود دارد گفت: اين موضوعات را پس از رسيدن به خاك ايران در اختيار رسانه ها قرار خواهد داد و از حيثيت خود در برابر اتهاماتي كه رسانه هاي غرب و به خصوص دولت هايشان به وي وارد كرده اند دفاع خواهد كرد.
سردرگمي مقامات آمريكايي
مقامات آمريكايي در واكنش به رسوايي اطلاعاتي اين كشور و پناه بردن شهرام اميري به دفتر حافظ منافع ايران در واشنگتن مدعي شدند كه وي به انتخاب خود به آمريكا آمده و آزاد است كه آنجا را ترك كند.
هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا كه كشورش علي رغم شواهد موجود، هرگونه دست داشتن در ربودن شهرام اميري دانشمند 32 ساله ايراني را انكار كرده است، روز سه شنبه در يك كنفرانس خبري مشترك با هوشيار زيباري وزير امور خارجه عراق در جمع خبرنگاران مدعي شد: «آقاي اميري به اختيار خود در آمريكا بوده است و آزاد است كه برود.»
به گزارش خبرگزاري آلمان، كلينتون در ادامه ادعاهاي خود گفت كه اميري قرار بود روز دوشنبه آمريكا را ترك كند، اما نتوانسته بود اقدامات لازم را در كشورهايي كه بايد از آنها گذر كند انجام دهد.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز در نشست هفتگي خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره «شهرام اميري» عاجز ماند.
به گزارش فارس، «فيليپ كرولي»، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در نشست هفتگي خود با خبرنگاران با طفره رفتن از پاسخ به سوالات مختلف درباره «شهرام اميري» گفت: من فكر مي كنم كه وي در سفارت پاكستان در واشنگتن است و مقدمات سفر به ايران را آماده مي كند. همانگونه كه ما امروز صبح (سه شنبه) اعلام كرديم، اميري با تصميم خود به آمريكا آمد و خروج از آمريكا هم براساس تصميم خودش است.
سخنگوي وزارت خارجه آمريكا درباره اينكه دولت آمريكا درباره بازگشت اميري به ايران با وي ارتباط برقرار كرده است، گفت: خب، او مدتي در آمريكا بود. دولت آمريكا با او ارتباط داشت، من نمي توانم دقيقاً به شما بگويم كه وي چه زماني تصميم به بازگشت به ايران گرفت، اما همانگونه كه ما و وزير خارجه تصريح كرديم، وي براساس اراده خود اينجا است و خروج از آمريكا هم تصميم وي است و ما به خروج او كمك مي كنيم.
در اين حين خبرنگاري از وي پرسيد كه «اگر اميري فقط يك دانشجو يا محقق بوده است، چرا دولت آمريكا با او ارتباط برقرار كرده است؟»
كرولي با طفره رفتن از پاسخ به اين سوال گفت: شما از من پرسيديد «آيا او» ]ارتباط برقرار كرد[؟
خبرنگار گفت: نه من پرسيدم، چه زماني.
كرولي گفت: كه به ما بگويد كه مي خواهد اينجا را ترك كند؟ بلي.
خبرنگاري گفت: خب، او چرا بايد به شما درباره تصميم بازگشتش اطلاع دهد. اگر او يك ايراني معمولي داراي رواديد در اينجا بود و آزاد است كه بيايد و برود، پس نبايد به دولت آمريكا بگويد كه مي خواهد برود.
كرولي بدون پاسخ به سوال اين خبرنگار گفت: بلي. شما درست مي گوييد. او آزاد است.
خبرنگاري گفت: شما گفتيد كه نمي دانيد اميري براي چه به اينجا آمد. وضعيت رواديد وي اطلاعاتي را در اختيار ما مي گذارد. آيا او قبل از اينكه به اينجا بيايد رواديد گرفت يا اينكه بعد از اينكه به اينجا آمد، رواديد خود را گرفت؟
كرولي با طفره رفتن از موضوع و به دليل جواب ندادن به اين سوال گفت: رواديد جزو مدارك محرمانه محسوب مي شود.
آمريكا بايد
پاسخگوي ربايش اميري باشد
در همين حال، رئيس كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: مسلم است كه شهرام اميري در عربستان توسط آمريكايي ها ربوده شده از اين رو بدون ترديد آمريكا بايد به لحاظ حقوقي پاسخگوي اين ربايش باشد.
به گزارش فارس، علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي صبح روز چهارشنبه در حاشيه جلسه علني مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به موضوع ربايش شهرام اميري و آزادسازي وي از سوي آمريكا، گفت: اصل موضوع اين است كه شهرام اميري بايد به كشور بازگردد تا ابعاد مبهم مسئله روشن شود، طبيعي است كه هر تصميمي براساس مجموعه رويدادهايي كه رخ داده در عربستان و آمريكا خواهد بود.
وي افزود: مسلم است كه اين موضوع يك اتفاق طبيعي نبوده و سازمان هاي اطلاعاتي عربستان و آمريكا درگير ربايش شهرام اميري بوده اند. البته ربودن و انتقال اميري به دست آمريكايي ها بوده ولي چگونگي حضور وي در دفتر حافظ منافع كشورمان در آمريكا از جمله سوالاتي است كه پس از بازگشت اميري به كشورمان مشخص خواهد شد.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 270
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 410
  • آی پی دیروز : 58
  • بازدید امروز : 2,439
  • باردید دیروز : 175
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 2,614
  • بازدید ماه : 2,614
  • بازدید سال : 35,654
  • بازدید کلی : 1,326,465