loading...
sms زییاترین پیام کوتاه
محمد کربلائی بازدید : 301 سه شنبه 22 تیر 1389 نظرات (0)
راههای تشخیص عسل طبیعی از عسل تقلبی
خلاصه : عسل به شهد گل ها اطلاق می شود كه زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را ساخته باشد.
متن کل خبر : 1- عسل طبیعی
عسل به شهد گل ها اطلاق می شود كه زنبور عسل پس از تغذیه از گیاهان مختلف، آن را ساخته باشد. به بیان دیگرعسل ماده شیرین و غلیظی است كه توسط زنبوران عسل از شهد گل ها جمع آوری شده و تغییر شكل می یابد و سپس در داخل سلول های مومی كندو ذخیره می شود.
زنبوران عسل دارای نیروی ذاتی هستند كه گل های مفید را از غیر مفید تشخیص می دهند. آنها با علاقه فراوان سراغ تمام گیاهان طبی و گل های شفابخش می روند و عصاره آنها را گرفته و به بهترین شكل در اختیار ما قرار می دهند.
این عسل كاملاً طبیعی و سرشار از مواد غذایی و حیات بخش بوده و می تواند تمام نیازهای غذایی را برطرف كند، زیرا زنبور تمام املاح و ویتامین های موجود در گل را به شكل عسل می پروراند و آن را قابل جذب در خون می سازد.
از طرفی كیفیت عسل طبیعی چندین برابر بیشتر از عسل مصنوعی است كه زنبور با آب و شكر تغذیه می شود.
2- عسل تقلبی
هر گونه تغییری در عسل مانند افزودن یك سری مواد به آن، تقلب محسوب می شود. به طور كلی عسل تقلبی به دو روش تهیه و در سطح جامعه توزیع می شود.
الف) بخشی از عسل، تقلبی است
- با كمك زنبور
- بدون كمك زنبور
ب) عسل صد در صد تقلبی است
در این روش عسل 100 درصد مصنوعی بوده و از شیره میوه هایی مانند خرما، توت و غیره یا از مواد گلوكزی (شربت قند)، مواد نشاسته ای و ... ساخته می شود كه این عسل ها به هیچ وجه عطر و طعم عسل واقعی را ندارند.
عسل های مصنوعی تهیه شده از شیره میوه ها، دارای مواد و تركیباتی مشابه عسل طبیعی هستند كه از تغلیظ آب میوه ها به طریق مصنوعی و صنعتی به دست آمده اند.
این نوع عسل، بدون دخالت زنبور، از قند، نیشكر و میوه های شیرین مانند خربزه، هندوانه، كدو تنبل و خرما تولید
می شوند. این روش در ایران متداول نبوده، ولی در بعضی از كشورها مرسوم است.

استانداردهای عسل:
استانداردهای عسل از كشوری به كشور دیگر متفاوت است كه آنها را می توان در استخراج، عسل شكرك زده، عسل شان، شان با قاب كم عمق، بریده شده و یا كل شان عسل در نظر گرفت. سایر مواردی كه در تهیه و تولید عسل اهمیت دارند، میزان قند، میزان رطوبت، طعم ، رنگ و عطر عسل می باشد.
گاهی اوقات در توزیع و فروش عسل مواردی چون: یكنواختی رنگ، پاكیزگی برش، ظاهر شان و نحوه چینش و یكنواختی وزن نیز ذكر شده است.
راه های تشخیص عسل طبیعی:
1- فروشگاه های معتبر
آسان ترین روش تشخیص عسل طبیعی، خرید از فروشگاه ها و اشخاص معتبر می باشد كه شما از سابقه فعالیت آنها در زنبورداری و یا تهیه و فروش عسل مطلع هستید.
2- میزان رطوبت
برخی افراد، میزان رطوبت عسل را به وسیله برگرداندن شیشه عسل و سرعت بالا و پایین رفتن حباب داخل شیشه، و برخی به وسیله میزان كش آمدن عسل اندازه گیری می كنند، ولی باید توجه داشت كه این روش ها دقیق و مطمئن نیستند.
3- میزان تخمیر شدن
تمام عسل ها حاوی مخمرهای خوراكی بی ضرر برای انسان می باشند.
باید توجه كرد كه عسل در زمستان به دلیل سرمای زیر 11 درجه تخمیر نمی شود. البته نگهداری عسل در دمای 38 درجه سانتی گراد نیز می تواند از تخمیر آن جلوگیری كند، ولی در دراز مدت به كیفیت عسل صدمه می زند، زیرا حرارت بالا كیفیت عسل را از بین می برد.
عسل با رطوبت بیش از 17 درصد بیشتر در معرض تخمیر می باشد. بعد از شكرك زدن، درصد تخمیر عسل افزایش می یابد.
تخمیر شدن مختص عسل های بسته بندی شده و صاف شده نیست، بلكه اگر شرایط مناسب باشد، عسل "شان" نیز تخمیر می شود.
4- مزه كردن
عسل طبیعی، علاوه بر شیرینی خاص، دارای مزه و طعم ویژه ای است كه فقط در عسل وجود دارد و عسل های مصنوعی فاقد این نوع مزه می باشند. لذا افراد می توانند با مصرف زیاد و توجه دقیق به درجه خلوص عسل، حتی نوع عسل را از نظر گیاه مورد مصرف زنبور تعیین كنند، زیرا هر گیاه مزه خاصی به عسل می دهد.
باید توجه داشت كه عسل مصنوعی بیشتر مزه شیرینی شكر می دهد تا مزه خالص عسل.
5- عطر و بوی طبیعی
اگر درپوش عسل مدتی بسته باشد، هنگام باز كردن درپوش حتماً بو و رایحه قوی و مطبوع عسل طبیعی را می
توانید استشمام كنید.

6- سرعت حل شدن در آب
اگر عسل را داخل لیوان محتوی آب بریزید، چنانچه به صورت عمودی وارد لیوان پر از آب شده و در ته آن جمع شود و به سرعت حل نگردد، عسل مطلوبی است، ولی اگر عسل هنگام ریختن، در آب حل شود، از مطلوبیت و خلوص كمتر و رطوبت بالاتری برخوردار است.
با این وجود، هر یك از روش های فوق به تنهایی نمی تواند خالص بودن عسل را ثابت كند.
در این روش به وسیله تغذیه مصنوعی زنبوران با شربت قند و آبمیوه ها یا استفاده از عسلك، عسل مصنوعی یا تقلبی تهیه می كنند. در این روش مستقیماً عسل طبیعی با مواد گلوكزی (شربت قند) و شیره میوه ها مخلوط شده و عسل تقلبی تولید می گردد
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
.::گروه اینترنتی اثیر::. بزرگترین گروه وبلاگی ایران با بیش از 5 سال تجربه درخشان و دارا بودن وبلاگ در بیش از50 سرویس وبلاگ دهی ایرانی و خارجی و تجربه ی افزایش بازدید در بیش 100 وبسایت که تا کنون اکثر انها در رتبه های زیر 50 در ایران قرار دارند وابسته به کانون فناوری تبلیغاتی راه هشتم بزرگترین مرکز لیزر و ساخت تندیس در ایران اس ام اس های سکسی خفن توپ حشری
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 5861
  • کل نظرات : 101
  • افراد آنلاین : 92
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 215
  • آی پی دیروز : 55
  • بازدید امروز : 1,108
  • باردید دیروز : 83
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,667
  • بازدید ماه : 9,014
  • بازدید سال : 31,358
  • بازدید کلی : 1,322,169